Urząd Transportu Kolejowego przedstawił dane dotyczące liczby pasażerów oraz pracy eksploatacyjnej i przewozowej w przewozach pasażerskich w maju. W porównaniu w majem 2024 odnotowano wzrost o blisko 4%, co oznacza rekord. Największy wzrost liczby pasażerów odnotowały WKD oraz SKM w Warszawie. Mocno na plusie są Koleje Małopolskie i Koleje Dolnośląskie.
Choć wciąż w Polsce można znaleźć wiele miejsc, w których kolejowe przewozy pasażerskie cały czas znajdują się w głębokim regresie, czego jednym z najbardziej dobitnych przykładów jest dziś województwo warmińsko-mazurskie, ostatnie lata przyniosły duży wzrost liczby osób podróżujących koleją – wręcz zaskakujący, mając na względzie perspektywy, jakie rysowały się podczas tzw. lockdownów wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. Dotyczy to nie tylko PKP Intercity, które jest najbardziej medialnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, ale również przewoźników samorządowych. Kolejne dobre informacje przyniósł komunikat prasowy Urzędu Transportu Kolejowego, dotyczący wyników przewozowych za maj. Liczba pasażerów w tym czasie była wyższa o 3,7% niż przed rokiem.
Choć na pierwszy rzut wydawać by się mogło, że nie jest to imponujący wzrost, trzeba podkreślić, że mamy tu do czynienia z liderami oraz maruderami. Największe, bo ponad 30-procentowe zwiększenie liczby pasażerów odnotowały Warszawska Kolej Dojazdowa oraz Szybka Kolej Miejska w Warszawie. Bardzo duży, odpowiednio 12% oraz 12% wzrost liczby pasażerów w porównaniu z majem 2024 nastąpił w Kolejach Małopolskich oraz Kolejach Dolnośląskich. Wyraźnie na plusie jest także wciąż PKP Intercity, które odnotowało 6,5-procentowy wzrost. Co może nieco niepokoić, przez ten rok praca eksploatacyjna wzrosła o 9,9% (o 1,7 mln pociągokilometrów) przy wzroście pracy przewozowej na poziomie 3,3% (o ponad 74,8 mln pasażerokilometrów).
Nastąpił zarazem nieznaczny spadek średniej odległości pokonywanej koleją – o 0,5 kilometra. Jednocześnie w niemal wszystkich kategoriach nastąpiła poprawa w porównaniu z poprzednim miesiącem, co jednak należałoby wytłumaczyć wzmożonymi podróżami w szczególności w okresie długiego weekendu majowego. UTK podaje także, że od stycznia do maja 2025 roku z usług kolei skorzystało łącznie ponad 175,1 mln pasażerów, czyli o 8,4 mln więcej niż w okresie styczeń-maj w 2024 roku. Największym przewoźnikiem pasażerskim pozostaje Polregio, które przewiozło przez pierwszych 5 miesięcy bieżącego roku 24,2% osób. Na kolejnych pozycjach sytuują się PKP Intercity oraz Koleje Mazowieckie z odpowiednio 18,6% oraz 16,1% udziałem.
PKP Intercity wyraźnie prowadzi pod względem zrealizowanej pracy eksploatacyjnej. Pod tym względem udział narodowego przewoźnika wynosi aż 35,2%. Na kolejnych pozycjach znaleźli się Polregio z 28-procentowym udziałem oraz Koleje Mazowieckie, które odpowiadały od stycznia do maja bieżącego roku za 9,8% zrealizowanej pracy eksploatacyjnej w kolejowych przewozach pasażerskich w Polsce. Jeżeli chodzi o słabszy wzrost pracy przewozowej aniżeli eksploatacyjnej, należy mieć na uwadze, że większa liczba połączeń przeważnie nie przekłada się na natychmiastowy wzrost liczby pasażerów, zwłaszcza w przypadku relacji, na których reaktywowano przewozy po wielu latach. Można zakładać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że z czasem wzrost pracy przewozowej będzie szybszy niż wzrost pracy eksploatacyjnej.